Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, Υπουργείο Παιδείας: Στηρίξτε τα Θεολογικά τμήματα - ανεξαρτοποιώντας τα απο τα ΑΕΙ
" Η Θεολογία έξω απ' το Πανεπιστήμιο "
Η Θεολογία (=Ο Λόγος Του Θεού), η διδασκαλία της Ορθοδοξίας μας. Η πιο αληθινή και ουσιώδης επιστήμη, που ενώνει τη Γη με τον Ουρανό! Εδώ και αρκετά χρόνια, η Θεολογία έχει υποτιμηθεί ως επιστήμη, καθώς έχει παρεξηγηθεί, μιας και πολλοί έχουν την αντίληψη ότι πρόκειται όχι για επιστήμη, αλλά για παλαιομοδίτικες αντιλήψεις...
Καθηγητές, σχολικοί σύμβουλοι, γονείς αποτρέπουν τα παιδιά απ' το να επιλέξουν τη Θεολογία ως επάγγελμα, γιατί -όπως λένε- πέρα απ'τ ο ότι όντας στη Θεολογική σχολή δεν μπορείς να οραματιστείς μια ικανοποιητική επαγγελματική αποκατάσταση, η Θεολογία θεωρείται απ' την πλειοψηφία της κοινωνίας μας πως δεν μπορεί να σε πάει μπροστά, να διευρύνει τους ορίζοντές σου, να σε αναδείξει ως άτομο!...
Η θέση της Θεολογίας, καθώς και των παρεμφερών τμημάτων της σηματοδοτούνται απ' τις χαμηλότερες βάσεις, μιας και η ζήτησή τους δεν είναι υψηλή. Δηλαδή, τα παιδιά, που αποφασίζουν να εισαχθούν σε στη Θεολογία Αθήνας ή Θεσσαλονίκης, στην Κοινωνική Θεολογία ή στην Ποιμαντική και Κοινωνική Θεολογία ή σε κάποια Ιερατική σχολή(μόνο για άντρες) αποτελούν μειονότητα μπροστά στα χιλιάδες παιδιά, που δίνουν ετησίως πανελλαδικές εξετάσεις...
Αναρωτιέμαι λοιπόν, γιατί να επιτρέπεται αυτή η υποτίμηση της Θεολογίας! Γιατί η Θεολογία να αποτελεί το αποκούμπι πολλών υποψηφίων, με αποτέλεσμα όσα παιδιά δεν εισαχθούν στο τμήμα της αρεσκείας τους να δουν τη Θεολογία ως το μόνο δρόμο που μπορούν να ακολουθήσουν, απλά και μόνο για να πουν πως πέρασαν κάπου...! Γιατί να δίνεται η δυνατότητα να εισαχθούν στις Θεολογικές σχολές παιδιά που δεν αγαπούν και δεν εκτιμούν τη Θεολογία, αλλά ούτε έχουν τη θέληση να χειριστούν σωστά τις δυνατότητες, που τους δίνονται μέσα απ' τα Θεολογικά τμήματα...!
Εάν θέλουμε να σταματήσει η αλλοίωση της ποιότητας των Θεολογικών τμημάτων, τότε θα πρέπει να γίνει κάτι το καινοτόμο... Θα μπορούσε τα Θεολογικά τμήματα να πάψουν να συγκαταλέγονται στο μηχανογραφικό και όσα παιδιά επιθυμούν να ακολουθήσουν το δρόμο της επιστήμης της Θεολογίας, τότε να δίνεται στα παιδιά αυτά η δυνατότητα με το που τελειώνουν τη Γ' Λυκείου να δίνουν όχι πανελλαδικές, αλλά "Μητροπολιτικές" εξετάσεις...! Δηλαδή, κάθε επιτροπή Μητροπολιτικού επιπέδου, όπου ο κύριος επόπτης της θα είναι ο Μητροπολίτης του κάθε νομού, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς θα μπορούσε να δημιουργήσει (απογευματινά) τμήματα για μαθήματα κυρίως, για αρχαία και λατινικά, σχετικά με Θεολογικά κείμενα και επομένως, στο τέλος της Γ' Λυκείου, παιδιά της κάθε Ι. Μητροπόλεως θα καλούνται να εξεταστούν σχετικά με τις Θεολογικές τους γνώσεις. Τα θέματα θα είναι ίδια με όλων των Ι. Μητροπόλεων, αφού θα τίθενται απο κοινή συνεννόηση όλων των Μητροπολιτών. Οι βάσεις, που θα εξασφαλίζουν την εισαγωγή των υποψηφίων θα καθορίζονται απο επιτροπή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, η οποία επιτροπή θα απαρτίζεται απο μέλη εκλεγμένα απο τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος και ο αριθμός θέσεων εισακτέων -για το κάθε Θεολογικό τμήμα- θα μπορεί να καθοριστεί απο επιτροπή εκλεγμένη απο τον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Έτσι, δε θα δημιουργείται καμμιά σύγχυση μεταξύ πανελλαδικών εξετάσεων -που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως ένας άνισος διαγωνισμός- και των παιδιών που θέλουν να ασχοληθούν με τη Θεολογία...! Η Εκκλησία μπορεί να έρθει σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση και ειδικότερα, με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε όποιος θέλει να μπορεί να ακολουθήσει με απόλυτη σιγουριά το Θεολογικό δρόμο και χωρίς να έρχεται αντιμέτωπος με δυσκολίες, που και με το να τις αντιμετωπίσει δεν κερδίζει τίποτα...!
Βέβαια, όσον αφορά το οικονομικό θέμα. . . Η Εκκλησία πρέπει να βοηθήσει -αν θέλει να υλοποιηθεί η Ιδέα αυτή- μιας και το θέμα την αφορά άμεσα! Βεβαίως, η πραγμάτωση της Ιδέας αυτής πρόκειται να γίνει αρεστή και σε νέες παιδικές ψυχές, που φλέγονται για να κηρύξουν Το Θείο Λόγο Του Θεού. Τα παιδιά αυτά στοχεύουν στη Θεολογία, ελπίζοντας πως θα βρουν μέσα σ' αυτή το σημαντικότερο εφόδιο -την πνευματικότητα- που μπορεί να δώσει στους Θεολόγους ανεξάντλητο κουράγιο και τη μεγαλυτέρα επιθυμία για προσφορά βοήθειας στους συνανθρώπους μας. Όμως, αν υποθέσουμε πως θα υλοποιηθεί η Ιδέα αυτή -περί των "Μητροπολιτικών" εξετάσεων- τότε μιλάμε για ένα νέο είδος - για ένα νέο κλάδο αντίστοιχο Πανεπιστημιακού επιπέδου, που θα εξασφαλίζει στους συγκεκριμένους φοιτητές θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό, αλλά και στο δημόσιο τομέα. Επομένως, η Κυβέρνηση δεν πρέπει να φανεί αδιάφορη προς τα άτομα αυτά, αλλά να συνεισφέρει και οικονομικά, Δηλαδή, να δημιουργηθεί μια απο κοινού οικονομική συνεισφορά Εκκλησίας και Κυβερνήσεως.
Η Εκκλησία οφείλει να συμβάλει στην επίλυση αυτού του ζητήματος, μιας και η Θεολογική σχολή πρέπει να έχει γερές βάσεις. ώστε να βγουν μέσα απο αυτή Θεολόγοι ενάρετοι, που θα βλέπουν τη δουλειά τους ως Λειτούργημα, που θα μπορούν να ισορροπήσουν τις δυσκολίες της σημερινής μας κοινωνίας και που η ζωή τους θα διδάσκει, αλλά και θα θυμίζει Χριστό!... Η κοινωνία μας -τώρα, όσο ποτέ άλλοτε- έχει ανάγκη απο το Λόγο Του Θεού. Όσοι περισσότεροι Θεολόγοι, τόσο πιο δύναμη θα ανακτούμε ως Ορθοδοξία, ως πλήρωμα της Μίας Αποστολικής και Καθολικής Εκκλησίας και θα μπορέσουμε να πορευθούμε με κίνητρό μας την ελπίδα!
Απο: Δούβα Παν/τα.
Καθηγητές, σχολικοί σύμβουλοι, γονείς αποτρέπουν τα παιδιά απ' το να επιλέξουν τη Θεολογία ως επάγγελμα, γιατί -όπως λένε- πέρα απ'τ ο ότι όντας στη Θεολογική σχολή δεν μπορείς να οραματιστείς μια ικανοποιητική επαγγελματική αποκατάσταση, η Θεολογία θεωρείται απ' την πλειοψηφία της κοινωνίας μας πως δεν μπορεί να σε πάει μπροστά, να διευρύνει τους ορίζοντές σου, να σε αναδείξει ως άτομο!...
Η θέση της Θεολογίας, καθώς και των παρεμφερών τμημάτων της σηματοδοτούνται απ' τις χαμηλότερες βάσεις, μιας και η ζήτησή τους δεν είναι υψηλή. Δηλαδή, τα παιδιά, που αποφασίζουν να εισαχθούν σε στη Θεολογία Αθήνας ή Θεσσαλονίκης, στην Κοινωνική Θεολογία ή στην Ποιμαντική και Κοινωνική Θεολογία ή σε κάποια Ιερατική σχολή(μόνο για άντρες) αποτελούν μειονότητα μπροστά στα χιλιάδες παιδιά, που δίνουν ετησίως πανελλαδικές εξετάσεις...
Αναρωτιέμαι λοιπόν, γιατί να επιτρέπεται αυτή η υποτίμηση της Θεολογίας! Γιατί η Θεολογία να αποτελεί το αποκούμπι πολλών υποψηφίων, με αποτέλεσμα όσα παιδιά δεν εισαχθούν στο τμήμα της αρεσκείας τους να δουν τη Θεολογία ως το μόνο δρόμο που μπορούν να ακολουθήσουν, απλά και μόνο για να πουν πως πέρασαν κάπου...! Γιατί να δίνεται η δυνατότητα να εισαχθούν στις Θεολογικές σχολές παιδιά που δεν αγαπούν και δεν εκτιμούν τη Θεολογία, αλλά ούτε έχουν τη θέληση να χειριστούν σωστά τις δυνατότητες, που τους δίνονται μέσα απ' τα Θεολογικά τμήματα...!
Εάν θέλουμε να σταματήσει η αλλοίωση της ποιότητας των Θεολογικών τμημάτων, τότε θα πρέπει να γίνει κάτι το καινοτόμο... Θα μπορούσε τα Θεολογικά τμήματα να πάψουν να συγκαταλέγονται στο μηχανογραφικό και όσα παιδιά επιθυμούν να ακολουθήσουν το δρόμο της επιστήμης της Θεολογίας, τότε να δίνεται στα παιδιά αυτά η δυνατότητα με το που τελειώνουν τη Γ' Λυκείου να δίνουν όχι πανελλαδικές, αλλά "Μητροπολιτικές" εξετάσεις...! Δηλαδή, κάθε επιτροπή Μητροπολιτικού επιπέδου, όπου ο κύριος επόπτης της θα είναι ο Μητροπολίτης του κάθε νομού, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς θα μπορούσε να δημιουργήσει (απογευματινά) τμήματα για μαθήματα κυρίως, για αρχαία και λατινικά, σχετικά με Θεολογικά κείμενα και επομένως, στο τέλος της Γ' Λυκείου, παιδιά της κάθε Ι. Μητροπόλεως θα καλούνται να εξεταστούν σχετικά με τις Θεολογικές τους γνώσεις. Τα θέματα θα είναι ίδια με όλων των Ι. Μητροπόλεων, αφού θα τίθενται απο κοινή συνεννόηση όλων των Μητροπολιτών. Οι βάσεις, που θα εξασφαλίζουν την εισαγωγή των υποψηφίων θα καθορίζονται απο επιτροπή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, η οποία επιτροπή θα απαρτίζεται απο μέλη εκλεγμένα απο τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος και ο αριθμός θέσεων εισακτέων -για το κάθε Θεολογικό τμήμα- θα μπορεί να καθοριστεί απο επιτροπή εκλεγμένη απο τον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Έτσι, δε θα δημιουργείται καμμιά σύγχυση μεταξύ πανελλαδικών εξετάσεων -που μπορούν να χαρακτηρισθούν ως ένας άνισος διαγωνισμός- και των παιδιών που θέλουν να ασχοληθούν με τη Θεολογία...! Η Εκκλησία μπορεί να έρθει σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση και ειδικότερα, με το Υπουργείο Παιδείας, ώστε όποιος θέλει να μπορεί να ακολουθήσει με απόλυτη σιγουριά το Θεολογικό δρόμο και χωρίς να έρχεται αντιμέτωπος με δυσκολίες, που και με το να τις αντιμετωπίσει δεν κερδίζει τίποτα...!
Βέβαια, όσον αφορά το οικονομικό θέμα. . . Η Εκκλησία πρέπει να βοηθήσει -αν θέλει να υλοποιηθεί η Ιδέα αυτή- μιας και το θέμα την αφορά άμεσα! Βεβαίως, η πραγμάτωση της Ιδέας αυτής πρόκειται να γίνει αρεστή και σε νέες παιδικές ψυχές, που φλέγονται για να κηρύξουν Το Θείο Λόγο Του Θεού. Τα παιδιά αυτά στοχεύουν στη Θεολογία, ελπίζοντας πως θα βρουν μέσα σ' αυτή το σημαντικότερο εφόδιο -την πνευματικότητα- που μπορεί να δώσει στους Θεολόγους ανεξάντλητο κουράγιο και τη μεγαλυτέρα επιθυμία για προσφορά βοήθειας στους συνανθρώπους μας. Όμως, αν υποθέσουμε πως θα υλοποιηθεί η Ιδέα αυτή -περί των "Μητροπολιτικών" εξετάσεων- τότε μιλάμε για ένα νέο είδος - για ένα νέο κλάδο αντίστοιχο Πανεπιστημιακού επιπέδου, που θα εξασφαλίζει στους συγκεκριμένους φοιτητές θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό, αλλά και στο δημόσιο τομέα. Επομένως, η Κυβέρνηση δεν πρέπει να φανεί αδιάφορη προς τα άτομα αυτά, αλλά να συνεισφέρει και οικονομικά, Δηλαδή, να δημιουργηθεί μια απο κοινού οικονομική συνεισφορά Εκκλησίας και Κυβερνήσεως.
Η Εκκλησία οφείλει να συμβάλει στην επίλυση αυτού του ζητήματος, μιας και η Θεολογική σχολή πρέπει να έχει γερές βάσεις. ώστε να βγουν μέσα απο αυτή Θεολόγοι ενάρετοι, που θα βλέπουν τη δουλειά τους ως Λειτούργημα, που θα μπορούν να ισορροπήσουν τις δυσκολίες της σημερινής μας κοινωνίας και που η ζωή τους θα διδάσκει, αλλά και θα θυμίζει Χριστό!... Η κοινωνία μας -τώρα, όσο ποτέ άλλοτε- έχει ανάγκη απο το Λόγο Του Θεού. Όσοι περισσότεροι Θεολόγοι, τόσο πιο δύναμη θα ανακτούμε ως Ορθοδοξία, ως πλήρωμα της Μίας Αποστολικής και Καθολικής Εκκλησίας και θα μπορέσουμε να πορευθούμε με κίνητρό μας την ελπίδα!
Απο: Δούβα Παν/τα.
(Υπάρχει διαδικτυακή ψηφοφορία εδώ : https://secure.avaaz.org/el/petition/Arhiepiskopos_Athinon_kai_Pasis_Ellados_kk_Ieronymos_Ypoyrgeio_Paideias_Stirixte_ta_Theologika_tmimata_anexartopoiontas_/?Day2Share )
14 Σχόλια:
Rossi46:
Συμφωνώ με τον Aragorn, που λέει πως "οι θετικές επιστήμες βασίζονται στο πείραμα και την παρατήρηση".. <-ναι,έτσι είναι..αυτές είναι οι κύριες βάσεις των θετικών επιστημών.. Και η ιστορία κάλλιστα μπορεί να θεωρείται επιστήμη,διότι παρατηρεί(δηλ. βρίσκει αρχαία κ ερευνεί το πόσο αρχαία είναι..σε ποια εποχή ανοίκουν).. αλλά και παρατηρούνται κ αξιολογούνται ενέργειες πολέμων..όπως τα κίνητρα..το συμφέρον της κάθε αντίπλαλης πλευράς κ.τλ.
Και η Θεολογία πιστεύω πως είναι επιστήμη... Και αν θες να δεις μέσα σ'αυτή "πείραμα"... τότε θα μπορούσες να δεις ως "πείραμα" το αποτέλεσμα της Ορθόδοξης διδασκαλίας.. δηλ. οι άνθρωποι αυτοί, οι θεολόγοι που βγαίνουν μέσα απο τις θεολ. σχολές.. (μιλάω για τους σωστύς κ όχι για τους αθεολόγητους θεολόγους).. αυτοί λοιπόν πού θα καταλήξουν? βλέπουμε/παρατηρούμε : συμμετέχουν στην εκκλησιαστική ζωή? μιλάνε για Το Θεό? ..κ μετά τί γίνεται? - παρατηρούμε:πώς αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες τους?(με προσευχή).. Και μετά - θα φανερωθεί αν Ο Θεός τους δεχθεί ή θεωρήσει υποκρητικές κ λανθασμένες τις ενέργειές τους.. και για όσους είναι άθεοι.. θα δουν αν τελικά Ο Θεός υπάρχει..
Υ.Γ. Και όπως λέει κ ο άλλος επισκέπτης: "δε λυσάμαι - διάλογο κάνουμε!"
(Γιώτα)
Κανείς δεν λυσάει φίλε μου γιατί κάνουμε διάλογο. Και εγώ δεν στο παίζω και θρήσκος. Ίσα ίσα που είμαι από την αντίθετη μερία και συνήθως με χαρακτηρίζουν υπερβολικά κυνικό. Στην Ιστορία πως μπορείς να πειραματιστείς φίλε μου Rossi; Η κοινωνιολογία και η ψυχολογία δεν είναι επιστήμες κι αυτές; Οπότε όταν κάποιος μελετά μια θρησκεία (και βέβαια δεν μιλάω μόνο για χριστιανισμό το έχω τονίσει πόσες φορές) και πως αυτή επηρεάζει τον κάθε άνθρωπο της κάθε εποχής με τον όποιο τρόπο, δεν κάνει επιστημονικό έργο; Στην τελική δεν αποτελεί μέρος της ιστορίας ενός λαού;
Rossi, οι θετικές επιστημες βασίζονται στο πείραμα και την παρατήρηση. Υπάρχουν και άλλες επιστήμες που δεν βασίζονται σε αυτά. Η νομική είναι επιστήμη ή όχι; Δεν είναι απλή η απάντηση. Χρόνια τώρα υπάρχει αυτή η αμφισβήτηση.
Η αρχαιολογία όμως; Είναι επιστήμη ή όχι; Δεν υπάρχουν πειράματα και παρατηρήσεις στην αρχαιολογία τουλάχιστον όπως τα εννοούν οι θετικές επιστήμες
H epistimi vasizetai stin:
PARATHRHSH KAI STO PEIRAMA....
lysakste twra..
επισκέπτη: 17:28, 16/09/2014
Σε ευχαριστώ πολύ φίλε επισκέπτη.. Να ΄σαι καλά!.. (:
Μακάρι να σπουδάζουν όλοι αυτό που αγαπάνε και να μπορούν να εργαστούν πάνω σ'αυτό!...
Μα βεβαίως αυτό στήριξα κι εγώ στο πρώτο μου σχόλιο, απλώς τόνισα το ότι καλό είναι να μην βάζουμε περιορισμούς στο μυαλό μας. Σου εύχομαι πάντως να καταφέρεις να περάσεις στην σχολή που θες αφού σου αρέσει τόσο πολύ, με τον ένα τρόπο ή τον άλλο. Στην τελική πόσοι μπορούν να πουν πως σπουδάζουν ή κάνουν κάτι που αγαπάνε;
επισκέπτη: 12:29, 16/09/2014
Ναι,έχεις δίκιο στο ότι πρέπει να υπάρχει μια αντικειμενικότητα όταν μιλούμε για κάποια επιστήμη...
Απλά,λέω ότι εφόσον η ψυχολογία, η κοινωνιολογία, η ιστορία, γλωσσολογία, η νομική, η ιατρική. . . κ.α. όταν δηλ. όλα αυτά τα αποκαλούμε επιστημονικούς κλάδους.. τότε και η Θεολογία είναι επιστήμη! Διότι: ασχολείται με όλους αυτούς τους επιστημονικούς κλάδους.. <-τουλάχιστον εγώ - έτσι το βλέπω..
(Γιώτα)
Φίλε επισκέπτη μιας και απευθύνεσαι σε εμένα, για να αποκαλείς οτιδήποτε επιστήμη, πρέπει να το βλέπεις με ανοιχτό μυαλό, όσο μπορείς πιο ουδέτερα και έξω από δόγματα ώστε να υπάρχει μια αντικειμενικότητα. Από την στιγμή που ασπάζεσαι πλήρως ένα δόγμα, πόσο αντικειμενικός μπορείς να είσαι; Πως μπορείς να θεωρηθείς επιστήμων; Ας μην ξεχνάμε πως ο όρος Θεολογία προτοχρησιμοποιήθηκε από τον Πλάτωνα και άλλους αρχαίους φιλόσοφους που δεν είχαν σχέση με τον χριστιανισμό. Τώρα εμείς τα έχουμε ταυτίσει όλα με την ορθοδοξία. Δεν γίνεται να κλείνεσαι σε ένα οποιοδήποτε δόγμα και να λες πως ασκείς μια επιστήμη μιας και μόνο αντικειμενικός δεν μπορείς να είσαι. Τώρα ο καθένας έχει δικαίωμα να πιστεύει ότι θέλει προφανώς, αλλά άλλο πίστη άλλο επιστήμη.
επισκέπτη: 01:01, 16/09/2014
ένας Ορθόδοξος βλέπει την Ορθοδοξία/τη Θεολογία ως θρησκεία του..είναι το πιστεύο του!..κ τις υπόλοιπες θρησκείες τις αποκαλεί θρησκεύματα..
ένας όμως, αλλόθρησκος έχει ένα πιστεύο άλλο..άρα μπορεί κάλλιστα να πει πως η Θεολογία δεν είναι επιστήμη..αλλά: εχθρός - πρέπει να την πολεμήσουμε..(π.χ. οι τζιχαντιστές)..
εξάλλου,πόσοι αλλόθρησκοι έχουν μελετήσει την Ορθόδοξη Θεολογία!... άσχετα με τον πιο δρόμο ακολουθούν..το τί πιστεύει ο καθένας είναι δικό του θέμα..και είναι -εκ φύσεως- ελεύθερος να αποφασίζει για την κάθε του πράξη..
---------------------------------------------
Το κείμενό μου αναφέρεται στο γεγονός ότι στο χώρο των Θεολ.σχολών γίνεται ένα μπουρδούκλωμα.. γιατί υπάρχει μια εικόνα: μπάστε σκύλοι - αλέστε.. Μπαίνει ο καθένας..ας πιστεύει ό,τι θέλει..κ βλέπεις να μην του αρέσει κ να σπουδάζει Θεολογία..κ να βρίσκει έτσι την ευκαιρία..όταν τελειώσει κ πιάσει δουλειά..να λέει άλλα ντάλων..κ να διαστρεβλώνει τα όσα διδάσκει η Θεολογία.. Και έτσι,παρέα με τους αθεολόγητους θεολόγους παίρνει η κάτω βόλτα κ τη Θεολογία..!
Ανάλογα πως το βλέπεις είναι φίλε Rossi. Στην τελική δεν μπορείς να την δεις σαν ένα είδος κοινωνικής επιστήμης; Δεν μπορείς να μελετήσεις πως οι κυριότερες θρησκείες επηρέασαν τον κόσμο, για ποιον λόγο διαδόθηκαν όπου διαδόθηκαν και πως επηρέασαν την κάθε κοινωνία; Δεν μπορείς να την μελετήσεις ως κομμάτι της Ιστορίας, και όλου του κόσμου και κάθε λαού ξεχωριστά; Σαν μέρος της ανθρώπινης ψυχολογίας; Θα μου πεις ίσως αυτό αποκαλείται περισσότερο θρησκειολογία παρά θεολογία, αλλά στην Ελλάδα έχουμε ταυτίσει τους 2 αυτούς όρους καλώς ή κακώς.