Το μικρό νησάκι του Πειραιά που είναι γνωστό ως Σταλίδα, νησάκι του Παρασκευά ή νήσος Κουμουνδούρου, έχει τη δική του ιστορία. Η νησίδα του Κουμουνδούρου στην αρχαία Ελλάδα έπαιξε σημαντικό ρόλο  κατά την αντίσταση του στρατηγού, του Βασιλέως του Πόντου Μιθριδάτη, Αρχέλαου κατά του Σύλλα 80π.Χ. Ο Αρχέλαος που ήταν ο τελευταίος υπερασπιστής του Πειραιά εναντίον των Ρωμαίων αγωνίσθηκε γενναία χρησιμοποιώντας τη Σταλίδα ως βάση του. Τελικά όμως ηττήθηκε και κατέφυγε στη Βοιωτία ενώ ο Πειραιάς και η Αθήνα κυριεύθηκαν από τους Ρωμαίους. Πολλοί είναι εκείνοι που εκτός της αρχαίας ιστορίας το έχουν συνδέσει με μυστηριώδες θρύλους, όπως ότι το νησάκι συνδέετε με υπόγεια σήραγγα με το σπήλαιο που υπάρχει πιο κάτω από αυτό, το γνωστό σπήλαιο του Παρασκευά, γνωστό ως Συράγγειο. Φυσικά  και όλο το παραπάνω δεν ευσταθή, αρκεί κανείς να πάει στο νησάκι και θα το διαπιστώσει. Ωστόσο το νησί συνδέετε με έναν άλλο παράξενο θρύλο που θέλει στο νησί να φυλά ένας βοσκός τα κατσίκια του, όταν διαπίστωσε ότι κάθε μέρα από το κοπάδι έλειπε και ένα κατσίκι τότε παραφύλαξε τη νύχτα και είδε να βγαίνει από τη θάλασσα ένα στοιχειό και να του αρπάζει ένα κατσίκι μεταφέροντας το στο βυθό της θάλασσας μαζί του. Όπως ήταν φυσικό ο βοσκός κατάλαβε πως το νησί είναι στοιχειωμένο και δεν το χρησιμοποίησε. Ο χρόνος που έγινε το παραπάνω και η εποχή δεν σώζονται από την ιστορία του βοσκού με τα κατσίκια και το στοιχειό όμως από ότι φαίνεται δεν υπάρχει αναφορά για μετέπειτα χρήση του νησιού. Θρύλοι χαμένοι στη σύγχρονη βοή της δικής μας πραγματικότητας; Ποιος ξέρει ποιους κωδικούς του χρόνου πρέπει να αποκωδικοποιήσει ο κάθε επίδοξος αναζητητής της ώστε να βρει τους θησαυρούς της γνώσης της περιοχής. Παραμύθια μιας άλλης εποχής; Ίσως! Αλλά ο σύγχρονος ορθολογιστής ας μην ξεχάσει ότι περισσότεροι μύθοι είναι ψέματα που μιλάνε μέσω των συμβολισμών για ξεχασμένες ή και απόκρυφες αλήθειες, που αναγνωρίζουν μόνο εκείνοι που ξέρουν να ξεχωρίζουν τα μυστικά μηνύματα του χωροχρόνου… Ο αναγνώστης ας μην προσπεράσει τυχαία ή αγνοώντας ότι ακριβώς απέναντι από το αινιγματικό νησάκι υπάρχει το στοιχειωμένο σπίτι των μαυρομιχαλαίων ! Ότι σε κοντινή απόσταση υπάρχει το σπήλαιο του Παρασκευά με τις όποιες λατρείες του. Καθώς και η λατρεία της Μουνιχίας Αρτέμιδος, που αυτό από μόνο του θέτει το νησάκι να ανήκει σε ένα ευρύτερο χώρο που θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε πεδίο δύναμης ή όπως είναι γνωστό στους ερευνητικούς κύκλους τόπος δύναμης. Ναι η ιστορία με τον βοσκό μπορεί να αποτελεί κομμάτι ενός πιο ευρύτερου πεδίου γνώσης, που αν το κοιτάξει ο αναγνώστης μεμονωμένα θα χάσει το υπόλοιπο πάζλ γιατί τι μπορεί να καταλάβει κάποιος από την εικόνα του συνόλου του πάζλ αν το μόνο που κρατεί στα χέρια του είναι μόνο ένα κομμάτι της εικόνας. Άλλωστε και ο πραγματικός ρόλος του ερευνητή ή μάλλον του κάθε γνήσιου ερευνητή δεν είναι να βάζει σε αρχείο το κάθε γεγονός αλλά το να μπορέσει να συνδέσει όσα περισσότερα κομμάτια του πάζλ ώστε να έχει καλύτερη εικόνα των πραγμάτων

 

ΓΡΑΦΕΙ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ